بست شوز

مرجع مقالات مد و پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه

راهنمای خرید جوراب زنانه + معرفی انواع آن

  • ۳۴۸
راهنمای خرید جوراب زنانه + معرفی انواع آن

چرا باید از جوراب استفاده کنیم؟ بهترین راهنمای خرید جوراب زنانه به همراه معرفی انواع آن و نکات لازم برای خرید. حتما بخوانید!!


شاید جوراب کوچک ترین و ساده ترین نوع پوشاک در خانم‌ها و آقایان به شمار رود ولی از انتخاب صحیح آن هرگز ساده نگذرید چرا که این واحد کوچک، وظایف بزرگی در پوشاک به عهده دارد. یک جوراب زنانه خوب علاوه بر این که احساس راحتی و طراوت را به سطح پوست شما القا می کند باعث می شود دمای پوست شما پایدار بماند و بیش از حد گرم یا سرد نشود.

به همین دلیل امروز در بست شوز مقاله در همین مورد برای شما آماده کرده ایم. این راهنمای خرید جوراب زنانه می‌تواند یک کمک بزرگ در انتخاب جوراب‌های مناسب با موقعیت و نوع پوشش باشد که نه تنها در سلامتی بلکه در زیبایی پوشش انسان نیز بسیار موثر خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه جوراب

پیدایش نخستین جوراب ها در یونان باستان بوده است. مردان کارگر و برده‌ها در دوران یونان و مصر باستان جوراب‌های بلند می‌پوشیدند و زنان رومی در خانه‌های خود نوعی جوراب ساق کوتاه به پا می‌کردند. جوراب‌های کوتاه نخی یا ابریشمی هم چندین قرن در چین و ژاپن استفاده می‌شد. این جوراب‌های ساق کوتاه در قرن دوازدهم در اروپا به جوراب‌های ساق بلند تبدیل شد. شلوارهایی که مردان می‌پوشیدند، بسیار چسبنده و تنگ شد که از کمر تا پایین پا را می پوشاند، مانند ساق‌های امروزی. زنان هم جوراب‌های بلندی می‌پوشیدند که در زانو با کش جوراب نگاه داشته می‌شد.

چرا باید از جوراب استفاده کنیم؟

تعریق پا علاوه بر نتایج ناخوشایندی که در وضعیت سلامتی و کلافگی انسان دارد، می‌تواند منجر به خرابی کفش‌های گران قیمت نیز شود و عمر کفش را کوتاه کند. علاوه بر این‌ها باکتری‌های حاصل از تعریق بدن انسان در ناحیه پا می‌توانند بوی نامطبوعی ایجاد کنند. گاهی اهمیت یک جوراب خوب از یک جفت کفش خوب بالاتر است. در صورتی که جوراب مناسبی انتخاب کنید قبل از فعال شدن این باکتری‌ها هوا به پا جریان پیدا کرده و مانع ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد.

انواع جوراب زنانه را بشناسید!

  1. جوراب های معمولی: این نوع جوراب ها مناسب استفاده روزانه می باشند. سبک هستند و در طرح ها و رنگ های مختلف و از جنس های مختلف ساخته شده اند اما به اندازه کافی راحت و جاذب عرق نیستند.
  2. جوراب های ورزشی: یکی از نیازهای اصلی ورزش، جوراب های ورزشی هستند که متاسفانه بیشتر اوقات جدی گرفته نمیشوند. این نوع جوراب ها برای ورزش کردن طراحی شده اند و از تعریق و تاول زدن پا جلوگیری کرده و بسیار راحت می باشند. جوراب های ورزشی محافظ بسیار خوبی برای پا می‌باشد و یک لایه مراقبتی بین پا و جوراب را تشکیل می‌دهد. پا را گرم نگه می‌دارند و مانع ایجاد ضربه‌های سبک به پا می‌شوند.
  3. جوراب‌های مخفی: این نوع از جوراب‌ها معمولا در کفش مخفی می‌شوند و قابل مشاهده نیستند. به طور معمول بیشتر کفش‌ها کالج و کتانی‌ها نیز با جوراب‌ها مخفی ترکیب زیبایی ایجاد می‌کنند. استفاده از جوراب‌های مخفی هنگام پوشیدن شلوارک یا دامن‌ها کوتاه گزینه بسیار مناسبی هستند. با این حال نباید با کفش های جلوباز مثل صندل پوشیده شوند.
  4. جوراب شلواری: این نوع از جوراب ها همانند شلواری می مانند که بسیار چسبان هستند و در دو نوع مختلف جوراب شلواری دکلته و ساده عرضه می شوند.
  5. جوراب های مجلسی: این نوع جوراب ها بسیار نازک و اصطلاحا شیشه‌ای است که می‌تواند در تیپ‌های کاملا رسمی و مجلسی کارآیی داشته باشد. این جوراب‌ها معمولا از ضخامت بسیار بسیار کمی برخوردار هستند و به همین دلیل به سرعت پاره و یا سوراخ می‌شوند. رنگ مناسب این جوراب‌ها یکی از پارامتر‌های بسیار مهم در راهنمای خرید جوراب زنانه است.

انواع مدل جوراب بر اساس طول

انواع جوراب زنانه

  1. جوراب بالای زانو: جوراب های بالای زانو در بین دختران بسیار رایج هستند و شما می توانید نمونه ی مردانه ی آن ها را در مسابقات ورزشی همانند فوتبال ببینید، در بعضی مدل های زنانه ممکن است آن ها تا بالای زانو نیز ادامه داشته باشند.
  2. جوراب بالای ران: این مدل جوراب به دلیل پرطرفدار بودن بین دختران و زنان در طرح های مختلف تولید شده است در این مدل جوراب تا بالای ران پا ادامه دارد و بیشتر در مجالس و مهمانی ها استفاده می شوند
  3. جوراب های سه ربع: در این مدل، جوراب تا زیر زانو امتداد پیدا می کند و بیشتر در زیر پوتین ها استفاده می شوند و در دختران نیز به عنوان جوراب زیر چکمه مورد استفاده قرار می گیرند، و بیشتر در فصل های سرد مانند زمستان و بهار مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. جوراب ساق دار: تقریبا تمام افراد به ویژه آقایان حداقل یک بار از این جوراب ها استفاده کرده اند. از این نمونه ها اغلب در زیر کفش های مجلسی و رسمی استفاده می شود.
  5. جوراب یک ربع: از این جوراب ها بیشتر برای کفش های اسپرت و اسنیکرز استفاده میشود و بسیار مورد استقبال دختران و پسران جوان قرار گرفته اند.
  6. جوراب های ساق کوتاه: این جوراب ها بیشتر برای کفش های برند های ونس و آل استار مورد استفاده قرار می گیرند و از پنجه تا زیر قوزک پا ادامه دارند.
  7. جوراب سرپنجه ای: جوراب سرپنجه نوع جدیدی از جوراب های است که فقط قسمت پنجه ی پا ها را پوشش می دهد، از این جوراب ها بیشتر در کفش های پاشنه بلند استفاده می شود و هدف این جوراب پوشاندن محل هایی از پای شماست که دیده می شوند.

نکات مهم هنگام خرید جوراب زنانه

جنس پارچه

جوراب یک پوشاک پرمصرف است که بطور متوسط یک جوراب سه روز در هفته پوشیده می شود و در عین حال زیاد شسته می شود، پس جنس جورابی که می خرید بسیار مهم است. بهترین جنس برای جوراب زنانه نخ پنبه یا ترکیب پارچه های مصنوعی و پشم مروینو (نوعی الیاف طبیعی) می باشد، زیرا این مواد رطوبت جوراب ها را کم میکنند و الیاف آنها بسیار نرم و لطیف است.

پوشیدن جوراب های با جنس های نامناسب سبب افزایش تعریق پا می‌شود. این مشکل به تدریج خودش را تبدیل به پوسته‌ پوسته شدن انگشتان پا می‌کند. سپس در صورت ادامه بی توجهی آرام‌آرام منجر به تجمع باکتری‌های بیماری‌زا در لابه‌لای انگشتان پا می‌شود. این معضلی است که علاوه بر آن‌که باعث ایجاد بوی بد پا می‌شود، پوست پا را دچار اگزما و قارچ می‌کند. برای جلوگیری از همین رویداد ساده که در نهایت به یک معضل جدی در سلامتی پا تبدیل می‌شود، در هنگام خرید جوراب، بیشتر به کیفیت جنس آن توجه کنید.

اندازه و سایز

همان طور که هر لباسی نیاز به اندازه و سایز مناسب برای استفاده دارد، جوراب نیز می‌بایست در سایز مناسب تهیه شود. به طور معمول جوراب‌های مردانه سایز‌های بزرگی دارند و جوراب‌های زنانه معمولا در سایز‌های کوچک تری هستند. 

جنس جوراب بر روی سایز آن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال جوراب‌های پشمی به دلیل ضخامتی که دارند، هنگام استفاده نیاز به کفش های بزرگتری دارند. برای اندازه گیری دقیق یک جوراب معمولی نیاز است که در ابتدا اندازه دقیقی از جورابی که می‌خواهید تهیه کنید در نظر داشته باشید. گزینه بعدی که می‌بایست در نظر بگیرید دور مچ پا است. تمامی این اندازه گیری‌ها را باید بسیار دقیق انجام دهید.

  • دور مچ پا: در باریک ترین قسمت مچ پا که بالای قوزک پا قرار می‌گیرد اندازه گیری انجام می‌شود.
  • دور ساق پا: ضخامت دور ساق پا را در بزرگ ترین قسمت ساق پا انجام می‌شود.
  • طول ساق پا: قسمتی از کف پا تا کاسه زانو. طول ساق پا در افراد کوتاه قد معمولا ۳۴-۴۰ سانتی متر در افراد قد بلند ۴۰-۴۶ سانتی متر و در افراد ریز اندام در حدود ۳۳ سانتی متر است.

ضخامت جوراب

دقت کنید اگر جورابی که خریداری میکنید با کفش های شما تناسب نداشته باشد ممکن است کفش هایتان برایتان تنگ بنظر برسد برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید سعی کنید کفش یا کتانی که بیشتر استفاده می کنید را هنگام خرید جوراب همراه خود ببرید و آن را امتحان کنید. و یا اگر جوراب بیش از حد نازک برای ورزش استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد پا درد و یا عرق سوختگی در ناحیه ی پاشنه ی پای شما بشود.

اگر از یک کفش ورزشی و یا کفش اسپرت استفاده می کنید باید از یک جوراب با ضخامت معمولی و معمولا ساق بلند استفاده کنید تا هنگام فعالیت پای شما اسیب نبیند.

انتخاب جوراب براساس فعالیت 

به این مسئله توجه داشته باشید فعالیتی که انجام می دهید با جورابی که انتخاب می کنید مرتبط است. در واقع جنس و سایز جوراب انتخابی بستگی زیادی به دلیل و مکانی دارد که قرار است جوراب در آن پوشیده شود. باید بدانید جوراب هایی که خریداری می کنید برای چه کاری تولید شده اند. به عنوان مثال جوراب های مخصوص کفش های کوهنوردی معمولا ضخیم هستند، و برای ارتفاعات که غالبا هوای سردی دارند پاهای شما را گرم نگه می دارند و یا اینکه در برابر ضربه های وارده همانند عایقی بر روی پای شما عمل میکند. برای فعالیت های روزانه باید جورابی انتخاب کنید که راحتی را برای شما به همراه داشته باشد و در عین حال ظاهری قابل قبول داشته باشد.

انتخاب جوراب باتوجه به فصل

در هنگام خرید جوراب جنس متناسب با فصل را در نظر بگیرید. به عنوان مثال جوراب‌های نخی نازک‌ به اندازه کافی نمی‌توانند از پا در مقابل سرمای پاییز و زمستان مراقبت کنند. همین طور جوراب‌های گرم و ضخیم که اغلب جنس الیاف آن‌ها ترکیبی از پشم و پنبه است نیز مناسب پوشیده شدن در فصول گرم سال یا هوای مرطوب و شرجی نیستند.

قیمت جوراب

عوامل زیادی در تعیین قیمت یک جوراب زنانه تاثیر گذاراند، از نوع و جنس آن گرفته تا کیفیت، ضخامت و برند تولید کننده آن که ما سعی کردیم در این مطلب شما را با برخی آن ها آشنا کنیم. معمولا محصولات با کیفیت قیمت بالاتری نسبت به محصولات فیک و بی کیفیت دارند اما این ملاک و معیار دقیقی نیست و شما باید با دقت بیشتری محصول مورد نظر خود را بررسی کنید.

نکات تکمیلی برای خرید جوراب زنانه

  • هنگامی که جوراب مورد نظر خود را انتخاب کردید بیش از یک جفت از آن بخرید. داشتن سه جفت جوراب یکسان به شما کمک می‌کند در صورتی که یک جفت یا یک لنگه از جوراب شما در هنگام شستشو یا هر حالت دیگری از بین رفت، نمونه‌ای از آن را داشته باشید و بتوانید استفاده کنید.
  • استفاده ی بیش از حد از جوراب ها باعث ایجاد لکه می شود. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید بیش از حد جوراب را در پاهایتان نگه ندارید تا پایتان عرق نکند.
  •  سعی کنید جوراب های خود را با دست بشویید نه ماشین لباس شویی، چون ماشین لباسشویی عمر مفید آن ها را کم می کند و سعی کنید جوراب ها با نور طبیعی خورشید خشک کنید.
  • گرچه توصیه ما همواره انتخاب جوراب‌های نخی است. اما این به معنی آن نیست که جوراب‌ها باید خشک و بدون انعطاف باشند. جوراب مناسب جورابی است که الیاف آن به اندازه کافی محکم و منسجم و به همان اندازه منعطف و نرم باشد تا پا راحت توی آن قرار بگیرد.
  • جورابی بخرید که کیفیت رنگ آن از ظاهرش کاملاً پیدا است. همچنین اگر پس از یک با پا کردن جوراب متوجه شدید که رنگ پس می‌دهد، فوراً آن را دور بیندازید. رنگ‌های مصنوعی به شدت برای پوست مضر هستند.
  • دوخت جوراب را نیز به اندازه کافی جدی بگیرید و هنگام خرید جوراب نواحی دوخت دار را نیز به‌ طور کامل بررسی کنید.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.
همواره می توانید از طریق فرم زیر نظراتتون رو برای ما ارسال کنید.

►منابع: netnevesht-topicksho-charsoonet
►لینک کوتاه مطلب: xip.li/nzXNSd

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی