بست شوز

مرجع مقالات مد و پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه

راهنمای خرید بهترین کفش ایمنی + معرفی انواع آن

  • ۲۲۷۸
راهنمای خرید بهترین کفش ایمنی + معرفی انواع آن

ویژگی های کفش ایمنی مناسب چیست؟ راهنمای کامل خرید کفش ایمنی + لیست 30 مدل از بهترین کفش های ایمنی با قیمت مناسب.


خطرات زیادی در محیط کار وجود دارد که می تواند آسیب جدی به کارگران وارد کند. مجموعه ای از خطرات محل کار، به ویژه در بخش های صنعتی یا ساختمانی، کفش ایمنی را به یک ضرورت تبدیل می کند. خطر سقوط ابزارهای سنگین روی پاها یا سیم برق یا کف خیس، کفش های ایمنی با زیره مناسب از آسیب دیدگی به دلیل خطرات محل کار جلوگیری می کنند.
کفش ایمنی یا کفش کار، نوعی کفش است که برای استفاده در محیط‌های کار طراحی و ساخته می‌شود. کفش کار یکی از اولین ضروریات برای رعایت ایمنی کار است. پرکاربردترین این نوع کفش مجهز به زرهی فولادی یا کامپوزیت در جلو کفش است که مقاومتی بالاتر از 200 ژول دارد، و از آسیب دیدگی و قطع احتمالی انگشتان پا در موقع افتادن اجسام سنگین جلوگیری می‌کند.

چرا باید کفش ایمنی بپوشیم؟

7٪ از زخم های ناشی از حوادث محل کار، آسیب های پا است. کفش های ایمنی باید تهیه و نگهداری و توسط کارفرما جایگزین شوند. کارمندان هنگام کار یا ورود به مناطق پر خطر باید این کفش ها را بپوشند.
کفش های ایمنی به عنوان سدی در برابر گرما، مواد شیمیایی، روغن ها، شوک ها و اسیدهای مضر عمل می کنند. این کفش ها سبک هستند و سنگین نیستند. زیره ها به خوبی پر شده اند و از این رو راحتی خوبی را برای استفاده کنندگان فراهم می کنند و از میزان خستگی آنها می کاهند. 


مراحل تست کفش ایمنی


عوارض استفاده از کفش ایمنی نامناسب

همان طور که گفتیم پا قلب دوم آدم است و در انتخاب پوشش برای آن، باید دقت بیشتری داشت. مسائل بهداشتی و ارگونومیکی کفش حائز اهمیت است. طرز قرار گرفتن پا در کفش ارتباط مستقیمی با طرز فرم گرفتن اسکلت بدن و بخصوص ستون فقرات دارد. استفاده از کفش ناایمن و نامناسب فقط شامل عوارض و خطرات فیزیکی ظاهری نیست.
گرفتاری‌های مزمن ستون فقرات، چشم درد و سردردهای مزمن از دیگر عوارض استفاده از کفش نا ایمن و غیر ارگونومیک باشد. به لحاظ بهداشتی نیز در صورت استفاده از کفش‌های با آستری غیر بهداشتی باعث به وجود آمدن میخچه و ایجاد باکتری و قارچ و و بوی نا مطبوع پا می‌شود. در نهایت زیبایی و ظاهر کفش ایمنی به شکلی باشد که شما با رغبت و بدون اجبار از کفش ایمنی استفاده کنید.

 انواع کفش ایمنی و کاربرد آن

  • کفش ایمنی کفه فلزی در برابر سوراخ شدن مقاوم است.
  • کفش ایمنی پلاستیکی از صدمات شیمیایی جلوگیری می‌کند.
  • کفش ایمنی از جنس بوتیل از پا در مقابل مواد خورنده مواظبت می‌کند.
  • کفش ایمنی از جنس پلاستیک سخت که در مقابل جریان برق عایق است.
  • کفش ایمنی پنجه فولادی، از پنجهٔ پا در برابر فشار و ضربه مواظبت می‌کند.
  • کفش ایمنی با کف پایی مخصوص، از پنجه، قوزک و تمام قسمت‌های پا در موقع دویدن محافظت می‌کند.

علائم اختصاری روی کفش ایمنی

  • علامت اختصاری RR نشان دهندهٔ مقاومت کفش ایمنی در مقابل سوراخ شدن است.
  • به کفش ایمنی که در مقابل الکتریسیتهٔ ساکن رسانا باشد به صورت مخفف CP می گویند.
  • به کفش ایمنی که در مقابل جریان الکتریسیته رسانا باشد به صورت اختصار آن ED می‌گویند.
  • کفش ایمنی که در برابر جریان الکتریسیته دارای مقاومت باشد به صورت اختصار به آن CP می‌گویند.

نکات مهم و کلیدی هنگام خرید کفش ایمنی

انتخاب نوع کفش ایمنی: اولین نکته ای که هنگام خرید کفش های ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب نوع آن است، چرا که پوشیدن هر نوع کفش ایمنی، چنانچه متناسب برای آن شغل یا حرفه نبوده و یا استانداردهای لازم مانند زیره، رویه و قالب مناسب را دارا نباشد، نمی تواند درصد بالایی از آسیب های احتمالی را جلوگیری کند.

اندازه مناسب: بعد از انتخاب نوع کفش نوبت به اندازه و سایز درست کفش می رسد. هنگام خرید به سایز کفش دقت کنید اگر سایز را درست انتخاب کنید شما در طول فعالیت و کار خود اصلا احساس خستگی نمی‌کنید و می‌توانید ساعتها سر پا باشید، راه بروید و به راحتی کار خود را انجام دهید بدون اینکه پاهای شما دچار آسیب شوند.

ایمنی و امنیت: ویژگی کلیدی کفش ایمنی که با استاندارد بین المللی تایید شده است، یک انگشت پا است که قادر به تحمل یک فولاد غول پیکر با وزن 20 کیلوگرمی که به طور عمودی از یک متر ارتفاع باشد و همچنین 200 ژول از انرژی جنبشی بتواند جذب کند.

راحتی کفش: علاوه بر امن بودن، کفش ایمنی باید راحت نیز باشد زیرا کارگران اغلب به مدت طولانی باید با انها کار کنند. ویژگی های راحتی یک کفش عبارتند از: مواد کفش که تمام سطح کفش را می پوشاند تا در برابر اب و دما پا را محافظت نماید که باید راحت باشد. یک کفش ایمنی استاندارد باید پشتیبانی پایه و قوس، انعطاف پذیری و جذب ضربه پاشنه را فراهم کند.

جنس کفش: کفش های ایمنی استاندارد عمدتا از چرم گاو یا بوفالو ساخته می شوند. کفش های چرمی دارای دوام زیادی می باشند. کفش های ایمنی با جنس چرم دیرتر فرسوده می شوند و طول عمر زیادی دارد.

کفی (زیره) کفش: زیره کفش های ایمنی معمولا از جنس پلی یورتان (PU) و یا PVC و به صورت تزریق مستقیم است که در برابر مواد نفتی, روغنی و نیز محیط های اسیدی ضد لغزش و عایق جریان برق باشد.

رویه و سرپنجه کفش: یک کفش ایمنی خوب باید رویه آن از جنس چرم طبیعی و با حداقل ضخامت 2/2 باشد و سر پنجه کفش ایمنی هم باید از جنس فولاد آبکاری شده و یا فایبر گلاس فشرده باشد.

خواص آنتی‌استاتیکی:  کفش های آنتی استاتیک کفش هایی می باشند که جهت جلو گیری از آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی در صنایع مربوطه و همچنین جلو گیری از انفجار تولید شده اند که به دلیل سایش پا به زمین الکتریسیته ساکن را به طور کامل تخلیه می کنند. این نوع از کفش ها دارای مقاومت سایش عالی و همچنین راحت و سبک و بادوام می باشند. این مدل از کفش ها می توانند توسط افراد معمولی به کار گرفته شوند. استفاده این نوع از کفش ها مانع از تماس مردم با برق استاتیک می شود و در کل برای جلوگیری از حوادث ناشی از برق استاتیک استفاده می شوند.

گرم نگه داشتن پا در سرما: یک ویژگی خوب که کفش ایمنی استاندارد باید دارا باشد همین مورد است که پاها را از سرما محافظت نماید. در بعضی از نقاط، آب و هوای سرد خشن ممکن است به آسیب هایی مانند نیش های یخ زده و هیپوترمی منجر شود و این خطرات را نباید نادیده گرفت. یک کفش های ایمنی استاندارد از پای شما در محیط های یخ زده و سرد محافظت می کند.

مقاومت در برابر خستگی: خستگی می تواند مشکل بزرگی برای کارگرانی باشد با سطوح سختی مانند بتن و .. کار می کنند. عضلات پا، پشت و سایر قسمتهای مهم بدن می توانند خسته شوند، به ویژه هنگامی که کارکنان کفش مناسب را نمی پوشند. کفش های ایمنی استاندارد این امکان را فراهم می کند که هر گونه فشاری غیر ضروری بر مچ پا کارگران را کاهش دهد.

کفش ایمنی نسوز: کفش‌های ایمنی نسوز دمای تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند؛ و گرما را به داخل کفش منتقل نمی‌کند. در شغل‌های تراشکاری، آتش‌نشانی و دیگر شغل‌هایی که کارکنان با دمای بالای محیط روبرو می‌شوند مناسب است. این تجهیزات ایمنی همچنین در برابر مواد شیمیایی، حلال‌های نفتی و روغنی از پا محافظت می‌کنند.

قیمت کفش ایمنی: در آخر یکی از فاکتور های مهم در خرید کفش های ایمنی، قیمت آن می باشد. قیمت کفش ایمنی از صد هزار تومان آغاز و تا چند میلیون تومان نیز می تواند با توجه به کیفیت ساخت و مرغوبیت مواد به کار رفته در تولید آن ادامه پیدا کند. از آنجایی که استفاده از کفش ایمنی در ارتباط مستقیمی با سلامت پاهایتان دارد، خواهشا در خرید آن خساست به خرج ندهید.


امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.
همواره می توانید از طریق فرم زیر نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

►منبع: irancaterpillar-wikipedia
►لینک کوتاه مطلب: bit.ly/2F0RTRU - xip.li/9pUs1E

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی